ارتباط بین عادت های غذایی و استرس ناشی از کرونا

  1. صفحه اصلی
  2. تغذیه
  3. ارتباط بین عادت های غذایی و استرس ناشی از کرونا
ارتباط بین عادت‌های غذایی و استرس ناشی از کرونا

بی شک در دورانی که همه دنیا درگیر کرونا هستند، هر کدام از ما کم و بیش استرس‌های ناشی از نگرانی برای مبتلا شدن به ویروس کوید 19 را متحمل شده ایم.
استرس و اضطراب برای افرادی که به دنبال تناسب اندام هستند می تواند یک عامل چاق کننده به شمار بیاید. در این مطلب از واویشکا قصد داریم شما را با تاثیر استرس ناشی از ویروس کرونا بر عادت‌های غذایی افراد طبق تازه ترین تحقیقات علمی آشنا کنیم.

عادت‌های غذایی ناسالم کدامند؟

اجازه دهید ابتدا با عادت‌های غذایی ناسالم کمی بیشتر آشنا شویم. شاید خیلی‌ها این تصور غلط را داشته باشند که عادت‌های غذایی ناسالم، تنها به موادی که استفاده می کنیم مربوط می شود. مثل خوردن شیرینی‌های پر قند و چربی یا استفاده از فست فود.

اما ماجرای عادت‌های غذایی فراتر از این می رود و درواقع شامل سبک تغذیه ما می شود. در سبک تغذیه سالم نه تنها استفاده از مواد غذایی مضر توصیه نمی شود، بلکه به روند و مدل تغذیه هم اهمیت داده می شود.

اگر به طور خلاصه بخواهیم به عادت‌های غذایی ناسالم اشاره کنیم، می توانیم موارد زیر را نام ببریم.

شما درگیر عادت‌های غذایی ناسالم هستید اگر:

  • درگیر پرخوری هستید!
  • غذای درست و حسابی نمی خورید!
  • محدود کردن وعده‌های غذایی به مواد غذایی خاص و عدم استفاده از مواد غذایی متنوع
  • حذف وعده‌های غذایی مثلا نخوردن صبحانه
  • استفاده از مواد غذایی مضر به طور مکرر
  • و …

با افزایش قرنطینه‌ها دو عادت غذایی و ساعت خواب مان تغییر کرد که هر دو این موارد می تواند باعث افزایش وزن و تجربه احساس استرس شود.

در ادامه با فرایندی که در هنگام استرس در بدن ما اتفاق می افتد و باعث تجمع چربی در بدن می شود بیشتر آشنا می شویم.

استرس چطور می تواند باعث افزایش وزن شود؟

بسیاری از افراد به هنگام استرس احساس ضعف می کنند و برای غلبه بر این ضعف، سعی می کنند خودشان را تقویت کنند.
نتیجه این خود تقویتی بیشتر اوقات استفاده از مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات و چربی است که خود می تواند باعث ترشح برخی از هورمون‌ها در بدن و در نتیجه چاقی شود.

اما کاش ماجرا به همینجا ختم می شد. در بسیاری از موارد چاقی و بیماری‌های ناشی از آن نیز می تواند باعث بروز استرس بیشتری در ما شود و این چرخه ادامه پیدا کند.

اما چطور استفاده از کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها وقتی ما درگیر احساس استرس هستیم، می تواند باعث ترشح هورمون‌هایی که باعث چاقی می شوند، گردد؟
به عنوان مثال زمانی که شما از کربوهیدرات‌ها استفاده می کنید، هورمون سروتونین در بدن ترشح می شود و در نتیجه ترشح هورمون سروتونین شما حال خوبی را تجربه می کنید. پس دفعه بعد هم که درگیر استرس می شوید باز به سمت لذت بردن از یک خوشمزه شیرین چرب می روید و باز هم یک احساس خوب را تجربه می کنید و این چرخه متاسفانه همینطور ادامه پیدا می کند.

افزایش چربی‌های شکم و پهلو‌ها با ترشح کورتیزول

تحقیقات اثبات کرده اند، زمانی که افراد درگیر استرس می شوند و یا عصبانیت زیاد و پیاپی را تجربه می کنند، هورمون کورتیزول در بدن ترشح می شود.
وظیفه کورتیزول ذخیره سازی چربی و مدیریت انرژی در بدن است. زمانی که کورتیزول در بدن شما ترشح می شود، شما اشتهای بیشتری را هم تجربه می کنید و در نتیجه روز به روز چاق تر و چاق تر می شوید.

بی شک هورمون‌های دیگری هم هستند که در زمانی که استرس زیادی را تحمل می کنیم، به چاقی بیشتر ما کمک شایانی می کنند؛ اما فکر می کنیم تا همینجا معرفی هورمون‌هایی که در زمان استرس در بدن فعال می شوند کافی باشد و احتمالا دیگر ارتباط بین استرس و رژیم غذایی برای شما روشنتر از قبل شده است.

عوامل افزایش استرس در دوران کرونا

با همه‌گیری کووید 19 تغییرات زیادی در زندگی هریک از ما اتفاق افتاد که این تغییرات در سبک زندگی ممکن است باعث بروز استرس در سطوح مختلف در افراد شود. اجازه دهید کمی عمیق تر به ماجرا نگاه کنیم و ببینیم علاوه بر ترس از بیماری چه موارد دیگری باعث ایجاد استرس و اضطراب در این دوران برای ما شده اند.
علاوه بر ابتلای گسترده افراد به کرونا و گاها تجربه مدل‌های سختی از این بیماری، عواملی مثل افزایش شدید مرگ و میر بر اثر کوید19، تعطیلی موقت بسیاری از مشاغل، تعطیلی کامل بسیاری از کسب و کارها، تعدیل نیروهای کار و در نتیجه ترس و نگرانی برای مسائل مالی، کاهش روابط اجتماعی موثر و… زندگی مردم دنیا را در دو حوزۀ اجتماعی و اقتصادی بسیار مختل کرده است.
تحقیقات فراوانی که در این راستا انجام شده است نیز گویای همین موضوع می باشد.
همانطور که می دانید، استرس هرچه بیشتر باشد، احتمال ابتلای فرد به کوید19 هم بیشتر می شود؛ چرا که ایمنی بدن کاهش پیدا می کند. از طرفی اگر در زمان استرس از مواد غذایی نامناسب استفاده کنیم، ممکن است این خود نیز باعث شود تا در برابر ابتلا به بیماری‌های مختلف مستعد تر شویم.
پس با مدیریت استرس هم از چاقی و افزایش وزن و بیماری‌های ناشی از آن جلوگیری کنید و هم دربرابر کرونا ایمن تر شوید.

در هنگام استرس چطور تغذیه خود را مدیریت کنیم؟

جدا از استرس ناشی از تغییراتی که کرونا در زندگی ما ایجاد کرده است و ترس از ابتلا به بیماری، باید به این موضوع توجه داشته باشیم که استرس هم یک احساس کاملا طبیعی است و ممکن است هریک از ما در طول شبانه روز به شکل‌های مختلفی درگیر آن شویم. چیزی که این میان اهمیت دارد این است که ما بتوانیم استرس و سبک تغذیه خود را مدیریت کنیم. در این مطلب با روش‌های مدیریت استرس کاری نداریم؛ اما می خواهیم بیشتر باهم راجع به روش‌های تغذیه صحیح در زمان استرس صحبت کنیم.

  • هیچ وعده غذایی را از دست ندهید.
    زمانی که ما برای مدت طولانی از مواد مغذی استفاده نمی کنیم، ممکن است درگیر گشنگی شدید شویم و با افت قند خون مواجه گردیم. در این حالت طبیعی است که برای رفع احساس ضعف بدنی به مواد پر قند و چربی روی بیاوریم.
  • وعده‌های غذایی خود را کوچک کنید!
    تحقیقات نشان می دهد که افراد پس از گذراندن استرس به اینکه چه خورده اند و چقدر، کاری ندارند؛ پس اگر ما به طور خودآگاهانه سعی کنیم وعده‌های غذایی کوچک تری بخوریم، ناخودآگاه درگیر پرخوری عصبی نخواهیم شد.
  • میان وعده‌های سالم فراموش نشود!
    اگر ما سعی کنیم تا از میان وعده‌های سالم استفاده کنیم، هم به عمل هضم کمک کرده ایم و هم احساس گرسنگی کمتری را تجربه می کنیم. پس خوردن یک میان وعده سالم می تواند از پرخوری‌های عجیب جلوگیری کند.
  • قدرت مهارت مدیریت استرس را دست کم نگیرید!
    یکی از مواردی که کارشناسان ما در واویشکا به آن توجه می کنند، این است که مراجعین از نظر روانی در چه شرایطی هستند. وقتی کسی که به دنبال دریافت رژیم غذایی مناسب است، از نظر روانی نیز بررسی شود، بی شک رژیم غذایی او نتایج بهتری را برایش رقم می زند.
  • ورزش را فراموش نکنید!
    بی شک ورزش کردن نه تنها به سوخت و ساز بدن کمک می کند، بلکه باعث کاهش استرس و افزایش ترشح هورمون‌های مرتبط با شادی در بدن می گردد. پس به هنگام استرس با ورزش کردن هم آرامش بیشتری را به خود هدیه دهید و هم انرژی اضافه خود را در مسیری درست بسوزانید.

نکته ای که در این میان اهمیت دارد، درگیر استرس شدن همیشه به این معنا نیست که اضطراب و استرس خود را به طور کامل حس کنیم. گاهی اوقات ما

حتی متوجه این موضوع نیستیم که درگیر استرس هستیم.
به عنوان مثال زمان‌هایی که داریم درس می خوانیم، ممکن است اصلا احساس استرس در آن لحظه نداشته باشیم؛ اما ناخودآگاه ریزه خاری و پرخوری عجیبی را تجربه کنیم.

شما در دوران قرنتینه و کرونا چقدر به موارد بالا توجه کرده اید؟

چقدر درست کردن غذاها، کیک‌ها و شیرینی‌های خوشمزه برای سرگرمی در این دوران به سبک زندگی شما اضافه شده و باعث بروز چاقی در شما و خانواده تان گردید؟
چقدر درگیر ریزه خاری و پرخوری شده اید؟

در موقع استرس چطور؟ چقدر به مواد غذایی که مصرف می کنید، میزان قند و چربی آنها توجه دارید؟

لطفا تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

آواتار

مرجان علیزاده

نویسنده از:  آبان ۵, ۱۳۹۹

× .